Nødmeldingstjeneste for døve og hørselshemmede

Nødmeldingstjeneste for døve og hørselshemmede.

#smartnødapp

Finansavisen hadde på lørdag en lengre artikkel om nødmeldingstjenesten der det stilles spørsmål på hvorfor Justisdepartementet har valgt en løsning basert på SMS fremfor smarttelefon.

"Teknologien vi bruker for å slå i hjel tid er ikke tilgjengelig for dem som kjemper mot klokken for å redde menneskeliv. Staten har sammen med en gründer brukt 6 millioner kroner på en app for øyeblikkelig hjelp. Men staten vil ikke ha den." - Finansavisen lørdag 1. oktober. 

Norges Døveforbund har i lengre tid argumentert for å velge smarttelefon basert på SmartHelp. Bruk av SMS er gammeldags, tungvint og usikker – sammenlignet med SmartHelp.

Vi opplever at Justisdepartementet og Direktoratet for Nødkommunikasjon (DNK) skylder på hverandre på hvorfor SMS ble valgt som løsning.

Vi vil følge opp saken og fortsette å presse på at departementet velger en løsning som også passer best for oss døve og hørselshemmede.

Les artikkelen her på PDF

Les artikkelen på nett hos Finansavisen, kun for abonnementer.

 For mer informasjon om SmartHelp klikk her