Julehilse fra generalsekretæren

Kjære tegnspråkmiljøet,

Nå nærmer det seg jul og vi har hatt en spennende høst. Øverst på agendaen for vår del har vært å kjempe for en nasjonal tolketjeneste, tegnspråkløftet og at NDF skal være en språkpolitisk organisasjon på lik linje som andre språkorganisasjoner. Vi har vært på flere møter med politikere og andre beslutningstakere. Det var nesten som om vi hadde klippekort til Stortinget i en periode.

SV har lagt fram tegnspråkløftet og NDF som språkorganisasjon i deres alternative budsjett. Det ble debattert mandag 910desember. Det blir ikke midler i denne omgangen, men vi kjemper selvfølgelig videre med begge sakene i 2019. Vi driver nå med aktiv lobbyvirksomhet, for å påvirke de respektive partiene til å få det inn i statsbudsjettet for 2020.

Vi hadde et møte med kulturminister Trine S. Grande for to dager siden. Da diskuterte vi disse punktene, samt flere andre ting som vil løfte hele tegnspråkfeltet.

Angående nasjonal tolketjeneste så skal vi ha et møte med arbeids- og sosialminister Anniken Haugli sammen med de andre brukerorganisasjonene i januar. Vi kjemper videre for å få en god, kompetent og nasjonal tolketjeneste i 2019.

I tillegg har NDF mange spennende viktige interessepolitiske kamper, prosjekter og andre ting som opptar vår tid. Vi tar nå juleferie, men gleder oss til å komme tilbake i 2019 for å gjenoppta kampene.

Hele administrasjonen ønsker hele tegnspråkmiljøet en riktig god jul!