Podkast med Niels og Petter

Niels Kristensen og Petter: Hei!

Niels: Endelig er vi i gang igjen med podkast. Nå har det gått lang tid uten noen podkast-sendinger fra oss. Vi har blitt forhindret av ulike årsaker. Nå er Petter tilbake fra pappaperm, velkommen!

Petter: Takk!

Niels: I september skjedde det litt forskjellig, blant annet Døves uke med ulike arrangemenger og hendelser. Som for eksempel boklanseringen i regi av Norges Døveforbund, Tegnspråkdagen, Språkrådet delte ut tegnspråkprisen til Ål Folkehøyskole og kurssenter for døve. Gratulerer med tegnspråkprisen, Ål folkehøyskole og kurssenter for døve!

WFD oppfordret ledere fra hele verden å sende inn en video der hvor de sier "(Nasjonal) tegnspråk for alle". Erna Solberg, vår statsminister sendte inn video og sa: "Norsk tegnspråk for alle".

Ja ... Statsbudsjettet har kommet, kan du, Petter, fortelle om det?

Petter: Ja, det kan jeg! Statsbudsjettet kom for litt over en uke siden. Det var flere gode nyheter, blant annet får Norges Døveforbund ca. 500 000 kr mer i støtte enn hva vi har fått tidligere. Teater Manu får 1 million kroner mer. Sist, men ikke minst! Tolketjenesten får 32 millioner kroner ekstra! Wow! Vi tre har fått mer i støtte i år, og det er veldig bra.

Nå nærmer vi oss digitalt Døves Kulturdager, kan du, Niels, fortelle litt mer om det?

Niels: Som dere vet har vi en tradisjon at Døves Kulturdager blir arrangert i forskjellige byer hvert år, med mange underholdninger og sosialt samvær. I år skulle Døves Kulturdager arrangeres i Drammen i slutten av september, men det ble ikke noe av.

Norges Døveforbund (NDF) og Norges Døveforbunds Ungdom (NDFU) ble enige om at det skulle gjennomføres likevel, og digitalt. Det vil skje den 28. november. Det blir første gangen, og det blir helt nytt for alle som deltar, både arrangører og seere. Det blir en spennende utfordring for oss, og vi er spente!

Vi oppfordrer dere til å ta kontakt med din nærmeste døveforening, og høre med dem hvor dere skal møtes opp. Dere skal få mulighet til å se digitalt Døves Kulturdager på en stor skjerm, og få servert kaker som er dekket av NDF. Programmet kommer snart! Det blir spennende!

Petter: Ja, spennende! Jeg har fått mange henvendelser om hva som skjer med tegnspråkloven. Kulturdepartementet har tidligere sendt innspill til en komité hos Stortinget, som kalles "Familie- og kulturkomiteen". De har ansvar for å behandle saken, og skulle sende en innstilling til Stortinget der hvor det skal skje avstemninger. Innstillingen er ennå ikke blitt sendt til Stortinget. De lovet tidligere at de skulle klare å sende innstilling 6. oktober, men klarte det ikke. Vi vet foreløpig ikke eksakt når det vil skje. Nå venter vi i spenning på innstillingen, og håper at det står det samme som i forslaget fra Kulturdepartementet og at det blir godkjent. Det vil vært veldig bra for oss!

Niels: Ååå, jeg venter også i spenning!

Niels og Petter: Ha det bra!