Podkast med Niels og Petter

Niels: Velkommen til podkast, den første etter sommerferien. Og denne gangen er vi fysisk på samme sted.  På grunn av koronaen er det lenge siden sist vi var samlet.  Men hva har skjedd med fargene på veggene her på Norges Døveforbund sitt kontor?

Petter: Mens alle hadde hjemmekontor, benyttet vi muligheten til å male vegger og bytte møbler her. I tillegg til det har vi også fått ny digital skjerm.

Niels: Det var veldig behagelig å komme inn på kontoret her. Det er en behagelig farge, godt jobbet.

Petter: Det er fargen til Norges Døveforbund sin logo.

Niels: Veldig smart. Nå er det snart Stortingsvalg. Kan du fortelle noe om det?

Petter: Vi i Norges Døveforbund har jobbet med å gjøre valget tilgjengelig for døve. Vi har hatt paneldebatt, med flere tegnspråklige partirepresentanter i panelet. Og så har vi laget en oversikt over hva de forskjellige partiene sier om døve og tegnspråk i sine partiprogram. Men det er ikke bare i Norge det er valg. Hva er det for noe mer, Niels?

Niels: Jo, i helgen deltok jeg på EUD sin generalforsamling. Det kan sammenlignes med årsmøte. En av sakene der var valg av ny visepresident, for den opprinnelige trakk seg i februar av personlige årsaker. Den nye visepresidenten ble en dame fra Hellas som heter Sofia. Hun skal fungere som visepresident frem til mai 2022, da blir det ordinær valg.

Petter: Det blir spennende.

Niels: Men hva skjer til helgen?

Petter: Jo, da er det en stor samling, for første gang på lenge kan vi ha fysisk samling. Styret skal være til stede hele helgen og lørdagen blir det ledermøte med ledere fra døveforeningene. Søndagen skal styret og administrasjonen være samlet. Det er dessverre ikke åpent for alle, kun for de som er tillitsvalgte. Men det skjer noe annet veldig spennende i Drammen en annen helg. Hva er det?

Niels: Ja, det gjør det. 24.–26.september er det Døves Kultur dager i Drammen. Det er åpent for påmelding nå. Det er mye spennende på programmet og en veldig spennende og god fest middag. Det har jeg sett. Jeg gleder meg, kom dere og.

Petter: Ja, bli med.

Begge: Ha det.