International Week of Deaf People 2021 and International Day of Sign Languages 2021

Tekst til video:

Denne uken feirer vi «Døves internasjonale uke» fra mandag til søndag. Døves internasjonale uke ble først markert av WFD i 1958 og blir feiret hvert år. Hele verden feirer sammen denne siste uken i september.

Temaet for døves internasjonale uke i 2021 er «Vi feirer døves samfunn i utvikling». WFD har forskjellige tema på ukeprogram fra mandag til søndag. Norges Døveforbund har også et program fra i dag til fredag. Vi setter søkelys på historie i dag, i morgen døve ledere, onsdag tegnspråk for alle døve/hørselshemmede elever, på torsdag er temaet vi signerer for menneskerettigheter og fredag døve fellesskap. Dere kan følge oss i sosiale medier hver dag.

Vi markerer også tegnspråkdagen 23. september. En merkedag som har blitt markert av FN siden 2018. Dagen feires på ulike måter i ulike tegnspråkmiljøer: skoler, arbeidsplasser, familier, døveforeninger, med flere.

WFD fyller i tillegg 70 år på samme dag. Jeg kan fortelle at tilbake til den 23. september 1951 dro Nils Gjerstad og sekretær Albert Breiteig til Roma med bil fra Bergen, gjennom Europa, og var med på å stifte WFD! Vi tar av oss hatten for dem og for WFD som har holdt i 70 år. WFD gir oss styrke i arbeidet for menneskerettigheter og tegnspråk. Vi har fortsatt flere saker å jobbe med fremover!

Ha en fin døves internasjonale uke!