Oppdateringer om tolkebestillingsløsningen

Tekst til video:

Hei,

Jeg tenkte å informere dere om nye oppdateringer i forbindelse med tolkebestillingsløsningen. Norges Døveforbund hadde møte med Tolketjenesten og utviklerne den 8. desember der de fortalte oss om 5 nye oppdateringer som er på plass eller skal på plass i løpet av kort tid.

1. Når man bestiller for andre:
Før måtte man bruke personnummeret til vedkommende. Nå kan man bruke telefonnummer til identifisering. Dette forventes på plass før nyttår. 

2. Nettside med enklere innlogging enn bank-id:
Dette er ikke mulig å gjennomføre. Men ved innlogging forblir man innlogget i flere timer. Fanen med bestillingsskjemaet kan stå i opptil 12 timer. Man trenger ikke logge seg av og på igjen og igjen.

3. SMS-varslinger om du får tolk eller ikke
Dagen i forveien: Sendes automatisk. Dette har vært på plass en stund.

Til andre bestillere: Dette kom på plass i november. 
Til brukere som ønsker å få oppdateringer: dette kom på plass i går, den 13. desember.

4. Mange av dere har savnet muligheten til å kommunisere med formidlere gjennom tolkebestillingsløsningen:
Dette skal på plass, men Tolketjenesten og utviklerne vet ikke presist når de får det på plass. Vi i Norges Døveforbund skal i møte med dem i januar. Forhåpentligvis får vi vite mer da.

5. Dere har ønsket å få en app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk for lettere innlogging på mobil:
Utviklerne kunne fortelle at finansiering er på plass og første versjon vil være på plass i løpet av februar. 

Vi i Norges Døveforbund er veldig glade for å se at bestillingsløsningen fortsatt utvikles og jobbes med.