Tegnspråktolket teater

NDF søker 1.mars hvert år til Kulturdepartementet. Vi får varierende tilskudd, som da skal gå uavkortet til å tegnspråktolke teaterforestillinger rundt omkring i vårt langstrakte land.

Hvis du har lyst til å få tolket en teaterforestilling så ta kontakt med teatertolk koordinator Elisabeth på teater@doveforbundet.no eller sms /  ring på mobilnummeret 952 25 515.

I år 2018 så ble 13 forskjellige teaterforestillinger tegnspråktolket.  Alt fra barneforestillinger til stand-up show for voksne ble besøkt av dere!

Kanskje er det flere enn deg som vil se forestillingen? Elisabeth avtaler direkte med teatret slik at det blir reservert gode plasser i forhold til scene og der tolkene skal stå. Det er ingen grenser for hvilke teaterforestillinger som kan tolkes, men det er selvsagt lettere å oppfatte visuelle forestillinger uten så mange replikker, eller forestillinger der det ikke er for mange på scenen samtidig.

For barnefamilier tolkes hvert år Kaptein Sabeltann i Kristiansand. Dette har blitt en fast tradisjon til glede for mange familier med døve og hørselshemmede barn. Forskjellige juleforestillinger også, for eksempel Putti-Putti-Plott. For voksne er spennvidden i forestillingene store, både teaterforestillinger på vanlige scener og om sommeren også utendørs, som for eksempel Spelet om Heilag Olav på Stiklestad. Selvsagt kan skoler med hørselshemmede elever nyte godt av dette tilbudet også. Til opplysning så har Nydalen vg skolerevyen benyttet seg av denne tjenesten til stor glede for elever og ansatte.

I tråd med Norges Døveforbund sine retningslinjer og synspunkter, så er dette et viktig arbeid. Både i forhold til storsamfunnet sitt syn på tegnspråket, tilrettelegging og inkludering - samt det å synliggjøre vårt fantastiske språk! Teaterbesøk inkluderer en totalopplevelse for hele familien, både døve og hørende. Det kan være døve foreldre med hørende barn. Her gjelder det å kunne tilby en familieforestilling som hele familien tar del i og får en kulturell opplevelse sammen. Og det betyr også at når dere kommer hjem, så kan dere ha gode samtaler og diskuterer forestillingen. Tegnspråktolkete forestillinger er en god måte å inkludere døve/hørselshemmede sammen med hørende familie og venner. Det blir en felles opplevelse for begge parter.

Oversikt over tegnspråktolket forestillinger her:

"En samtale med Liv Ullmann"
Blir tegnspråktolket 18. januar 2020, kl. 14:30.
Nationaltheatret, Oslo
Plass: Ytterst på radene; 3, 4 og 5
Handling: Dette er Lov som forteller til en ennå navngitt intervjuerperson, tema om sitt liv, karriere og om alt hun drømmer om å gjøre! Kanskje blir det spørsmål fra salen også? Det er kun 2 personer på scenen som skal bli tegnspråktolket.

Bestill billetter: Jan.Lier@nationaltheatret.no
Oppgi referansenummer: 565939
Billettpris: 552,- per billett (inkl. 20% rabatt).

2019

Tradisjonens tro, så blir eventyrmusikalen for barn i alle aldre av Per Asplin, tegnspråktolket i år også! Det blir ingen skikkelig julestemning uten sangene og historien om den lille nisseguttens reise med Julenissens trylleskjegg! I 1987 ble historien skrevet om og utvidet til den musikkdramatiske versjonen som blir vist hvert år rundt omkring i Norge.

Det blir tegnspråktolket i Trondheim, Stavanger, Bergen og Sandefjord.

Olavshallen, Trondheim

16. november 2019, kl. 13:00
26 plasser fordelt på rad 7- 8 - 9 og 10 på høyre side sett FRA salen.
På samme side står tolkene på et platå.

Bestill billetter her.

Bestillingsfrist: 26.oktober

Stavanger Konserthus, Stavanger

24. november 2019, kl. 18:00
40 plasser fordelt på rad 8, 9, 10 på høyre side sett FRA salen.

Bestill billetter her.

Bestillingsfrist: 24. oktober

Grieghallen, Bergen

29. november 2019, kl. 16:30

Rad 6 og 7
Rad 8, 2 ytterst på raden, plass 38 og 39
Rad 9 , 5 ytterst på raden, plasser 38 - 42
Rad 10 , 8 ytterst på raden, plasser 36 - 43 på høyre side sett fra salen.

Send en e-post til post@revyogteater.no eller ring til 55 21 61 50 på billettkontoret for bestilling av billetter.

Husk å oppgi navn, mobilnummer og antall billetter de ønsker.

Bestillingsfrist: 1. november

Hjertnes Kulturhus, Sandefjord

9. desember 2019, kl. 16:30

50 plasser fordelt på radene 4-10, på høyre side sett FRA salen.

Send en e-post til hjertnes@hjertnes.no for å bestille billetter.
Du må skrive i e-posten at det skal tas av reservasjonen som ligger på Norges Døveforbund.

Bestillingsfrist: 4. november

Tidligere forestillinger i 2019:

• Folk og røvere i Kardemomme By, 22. mars i Bergen
  • Kaptein Sabeltann og Grusonne Gabriels skatt 9., 13. og 16. juli i Kristiansand
  • Lykkeliten, 15. januar i Oslo