Statsbudsjett 2026: Utdannings-og forskningskomiteen

Federico Gianasso og Elisabeth Frantzen Holte var på et høringsinnspill på Stortinget hos Utdannings- og forskningskomiteen.

Tekst til video:

Federico: Hei! Vi har nylig vært på et høringsinnspill her på Stortinget. Jeg, Federico Gianasso, er her som ungdomskonsulent fra Norges Døveforbunds Ungdom.

Elisabeth: Jeg heter Elisabeth Frantzen Holte, og jobber som interessepolitisk rådgiver i Norges Døveforbund.

Federico: Vi tok opp to saker: «Nasjonalt senter for norsk tegnspråk i opplæring» og «Folkehøyskoler og stipendordningen». Du, Elisabeth, kan fortelle mer om saken om nasjonalt senter for norsk tegnspråk i opplæring?

Elisabeth: Vi i Norges Døveforbund foreslår i statsbudsjettet for 2026 å etablere et nasjonalt senter for norsk tegnspråk. Vi ønsker å vise hvor viktig det er at barn får tidlig tilgang til norsk tegnspråk, og samtidig legge til rette for forskning på tegnspråk.

Federico: Den støtteordningen vi har i dag skal reduseres fra 40 % til 15 %. Vi sa fra at det er viktig å beholde den gamle støtteordningen, fordi Ål folkehøyskole kan bli rammet av den nye ordningen. Konsekvensen kan bli at Ål folkehøyskole må stenge.

Til slutt fikk vi to spørsmål – ett til meg og ett til Elisabeth. De spurte hvor mange elever Ål folkehøyskole har, og jeg svarte at vi har alt fra 20 til 40 elever, avhengig av linje, for eksempel tegnspråk, «design din vei» osv. Og du fikk også et spørsmål, Elisabeth.

Elisabeth: Ja, det er bra at de er nysgjerrige og vil vite mer. Jeg fikk spørsmål om hvorfor det ennå ikke er etablert et nasjonalt senter for norsk tegnspråk, og hva som er grunnen – om det handler om mangel på ressurser eller økonomi.

Vi svarte at vi ikke vet sikkert hvorfor, men vi er ganske sikre på at det skyldes nettopp mangel på ressurser og økonomi. Vi skal senest denne uken sende et skriftlig innspill som utdyper dette og begrunner hvorfor et nasjonalt senter burde etableres.

Du kan lese hele høringsinnspillet her: