Døves rettigheter i kriser

Hvordan får døve og hørselshemmede tilgang til nødtjenester og kriseinformasjon? I dag finnes det både etablerte løsninger og et nytt pilotprosjekt som skal gjøre det tryggere og mer likeverdig å varsle og motta hjelp i krisesituasjoner.

Tekst til video:

Vi har i dag to ulike løsninger, samt et pågående pilotprosjekt.

Nød-SMS

En tjeneste der du kan sende SMS til alle nødmeldesentralene: brann, politi og helse. Du må registrere deg før du kan bruke tjenesten, og all kommunikasjon foregår via SMS. Det finnes foreløpig ingen løsning for å kommunisere på tegnspråklig video.

Les mer på deres hjemmeside: https://nodsms.no/whatisnodsms

Nasjonalt nødvarsel

Et varsel du automatisk får på mobilen din, med høy lyd og vibrering. Varslet overstyrer mobilen og brukes ved naturkatastrofer og krig. Enkelte typer høreapparater kan motta varselet direkte i apparatet.

Les mer på deres hjemmeside: https://www.nodvarsel.no/hvem-kan-fa-varsler

Pilotprosjekt: Nødchat for døve og hørselshemmede

Dette er et samarbeid mellom Helsedirektoratet, Politidirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Norges Døveforbund (NDF). NDF har vært med helt fra starten.

Nødchat er en løsning hvor du kan kontakte nødnumrene direkte via chat. Målet er å bidra til en likeverdig tjeneste og en tryggere hverdag for døve og hørselshemmede. Når pilotprosjektet er ferdig, vil det bli evaluert før man bestemmer hvordan løsningen skal utvikles videre.

Les mer på deres hjemmeside: https://norskluftambulanse.no/nodchat

Husk: Hver kommune oppretter kriseteam. De har ansvar for å tilby gode, likeverdige og tilrettelagte hjelpetilbud og tjenester ved kriser og krig.