Takk til Lubna Mehdi for innsatsen som nestleder i Norges Døveforbund
Lubna Mehdi har valgt å fratre som nestleder i Norges Døveforbund for å kunne ha fullt fokus på sin nye stilling som rektor ved Ål folkehøyskole og kurssenter for døve. Fratredelsen ble behandlet av forbundsstyret 4. juni 2026 og protokollen ble godkjent på forbundsstyremøte 20.juni.
Lubna var styremedlem i Norges Døveforbund fra 1. juni 2025 til 1. april 2026, og fungerte som nestleder fra 1. april 2026 til 4. juni 2026. I denne perioden har hun bidratt med stort engasjement, viktige perspektiver og et sterkt arbeid for døves rettigheter og fellesskap.
I sin avskjedshilsen til forbundsstyret takket Lubna for samarbeidet og uttrykte at hun ser fram til videre samarbeid med Norges Døveforbund i sin nye rolle som rektor ved Ål folkehøyskole og kurssenter for døve.
Forbundsstyret takker Lubna for hennes innsats som styremedlem og nestleder. Vi ønsker henne lykke til i den viktige rollen som rektor ved Ål folkehøyskole og kurssenter for døve, og ser fram til et godt og tett samarbeid i tiden som kommer.
På vegne av arbeidsgruppen for senior og Norges Døveforbund inviterer vi til seminar for seniorer fra 55 år og oppover i Drammen 26.–27. september 2026 med én overnatting.
Målet med seminaret er å styrke sivilsamfunnets rolle og tillitsbyggende arbeid blant seniorer og lokallagene. Vi har satt sammen et spennende program med tre aktuelle foredrag om rettigheter, informasjonskanaler ved kontakt med offentlige tjenester og betydningen av kommunikasjon og informasjon på tegnspråk i helsetjenesten for døve og hørselshemmede tegnspråkbrukere.
Alle lokallag vil kunne styrke det interessepolitiske arbeidet og bidra til å ivareta seniorers rettigheter i årene som kommer.
Mange medlemmer har uttrykt ønske om å etablere NDF Senior som et eget lag tilknyttet Norges Døveforbund. Et slikt lag vil gi seniorer flere muligheter innen interessepolitisk arbeid, tilgang til seniorkonsulent, kurs og samlinger, aktiviteter og mye mer – på samme måte som Norges Døves Ungdomsforbund tilbyr sine medlemmer i dag.
Hotellet ligger kun et steinkast fra Drammen stasjon.
Se vedlagt program for mer informasjon.
Deltakeravgift:
Kr 1 700 per person (inkl. Delt dobbeltrom, 1 frokost, 2 lunsjer, 1 middag, kaffepauser og seminar)
NB: Deltakere må dele rom med en annen person.
Kr 2 400 per person (inkl. enkeltrom, 1 frokost, 2 lunsjer, 1 middag, kaffepauser og seminar)
Kr 1 000 per person (UTEN overnatting og dagdeltakelse lørdag og søndag: 2 lunsjer, 1 middag, kaffepauser og seminar)
Reise: Deltakerne dekker selv sine reisekostnader.
Undersøk gjerne med deres lokallag om det finnes støtteordninger for reise.
lokallagene dekker kostnader for sine representanter
Deltakere som også er påmeldt Senioruka på Ål, kan få reisen dekket gjennom NAV.
Vi oppfordrer alle lokallag og seniorgrupper til å sende representanter til seminaret. Dette er en god mulighet til å øke kunnskapen om helse og rettigheter, samt styrke engasjementet for interessepolitisk arbeid i lokallaget.
Vi har lagt til nye arrangementer i arrangementskalenderen vår!
Visste du at vi har en arrangementskalender? Har du tips om arrangementer som bør inn i kalenderen? Ta gjerne kontakt med oss. Send en e-post til linda@doveforbundet.no.
WFDs 75-årsjubileum i Roma, Italia – 24.–26. september 2026
WFD ble grunnlagt i Roma i 1951, og markerer i 2026 sitt 75-årsjubileum med en internasjonal konferanse og feiring i byen der organisasjonen ble etablert. Temaet for jubileet er «Declaring Deaf People’s Human Rights». Programmet omfatter blant annet foredrag og diskusjoner om tegnspråk, utdanning, psykisk helse, døveledelse, forskning og kunstig intelligens. Feiringen avsluttes med Deaf Pride-parade og festival i Roma.
Internasjonale konferansen for tegnspråklærere i Lisboa, Portugal – 27.–29. oktober
Konferansen arrangeres av European Network of Sign Language Teachers (ENSLT) i samarbeid med den portugisiske organisasjonen AFOMOS. Dette er en sentral arena for faglig utvikling, nettverksbygging og erfaringsutveksling for tegnspråklærere fra hele verden.
Temaet for årets arbeidslivsseminaret blir «Det usynlige arbeidet ved arbeidslivet«. Gjennom helgen setter vi søkelys på det som ofte ikke synes, nemlig de handlingene, forventningene og strukturene som påvirker arbeidshverdagen vår, både det vi selv gjør og det arbeidsplassen bidrar til.
Publisert: 11.06.2026
Det usynlige arbeidet ved arbeidslivet
Årets tema handler om det usynlige arbeidet mange døve gjør for å få arbeidshverdagen til å fungere. Vi ønsker å bli mer bevisste på hva vi bruker tid og energi på, og hva som bør ligge hos arbeidsgiver og systemene rundt oss. Det blir rom for refleksjon og erfaringsdeling.
Tekst til video:
NDF skal igjen arrangere arbeidslivsseminar. Det blir helgen 30. oktober til 1. november 2026 og seminaret holdes på Ål Folkehøyskole.
Årets tema for seminaret er «Det usynlige arbeidet bak arbeidslivet» og vil ha fokus på det som ofte ikke synes, nemlig de handlingene, forventningene og strukturene som påvirker arbeidshverdagen vår, både det vi selv gjør og det arbeidsplassen bidrar til, det usynlige arbeidet mange døve gjør for å få arbeidshverdagen til å fungere. Dere skal bli mer bevisste på hva dere bruker tid og energi på, og hva som bør ligge hos arbeidsgiver og systemene rundt oss. Det blir rom for refleksjon og erfaringsdeling.
Representanter fra hele organisasjonen har denne helgen vært samlet på Ål Folkehøyskole til ledermøte og organisasjonskurs. Gjennom tre dager har deltakerne fått faglig påfyll og diskutert temaer som beredskap, økonomi, Funkis-midler, styrearbeid, mangfold og samledelse. Samlingen ga både ny kunnskap, viktige refleksjoner og inspirasjon til det videre arbeidet med å utvikle en sterk, inkluderende og bærekraftig organisasjon.
Publisert: 10.06.2026
Tekst til video:
Petter og Camilla: Hei, hei!
Camilla: Denne helgen har vi vært samlet på Ål Folkehøyskole til ledermøte og organisasjonskurs. Mellom hvert landsmøte, som arrangeres hvert tredje år, møtes vi også til slike samlinger for å styrke organisasjonen og dele erfaringer.
Petter: Fredagen startet med ledermøte, før vi gikk videre til organisasjonskurset. Temaene denne dagen var beredskap og hvordan vi kan skape økte inntekter for organisasjonen.
På lørdagen var fokuset rettet mot Funkis-midler. Deltakerne fikk opplæring i hvordan man søker om støtte, slik at både sentralleddet og lokallagene kan benytte seg av disse mulighetene. Senere på dagen var temaet grunnleggende styrearbeid.
Søndagen handlet om to viktige temaer, mangfold og det å lede sammen. Representanter fra NDF og NDFU holdt et felles innlegg om hvordan unge og voksne kan samarbeide og utvikle organisasjonen i fellesskap.
Camilla: For min del var dette en helg som ga mye inspirasjon. Jeg noterte flittig underveis og tar med meg mange nyttige refleksjoner tilbake til det videre arbeidet. Særlig temaet mangfold gjorde inntrykk. Vi fikk en viktig påminnelse om betydningen av inkludering, og om å være bevisst våre egne holdninger og verdier.
Vi snakket også om hvordan unge og voksne kan lede sammen. Skal vi bygge en sterk organisasjon, er vi avhengige av hverandre og av å løfte i fellesskap.
Når det gjelder økonomi og inntektsarbeid, er det viktig at både NDF sentralt og døveforeningene lokalt bidrar aktivt. Vi er også avhengige av å utnytte mulighetene som ligger i Funkis-ordningen, og at lokallagene selv søker om midler til aktiviteter og prosjekter.
Det har vært en spennende og lærerik helg. Jeg vil takke alle som har bidratt, og jeg gleder meg til å treffe dere igjen ved neste anledning.