Døve har fått eget flagg

World Federation of Deaf holdt sin 20. generalforsamling i juni 2023, og forsamlingen har godkjent et eget flagg for døve. Døveflagget er et symbol for døvesamfunnet rundt om i verden.

• Turkisblått representerer døvesamfunnet og tegnspråk, stolthet og samhold.
  • Gult representerer fargen til lyset, en opplyst ånd, liv og ‘trivsel i samklang’.
  • Mørkeblått representerer jorden, menneskeheten og det å leve i samsvar med planeten. WFD har også mørkeblå farge i logoen sin.

Døvblind kunster

Flagget ble designet av fransk døvblind kunster Arnaud Balard ble valgt. Flagget kalles for «the Sign Union Flag».

Balard studerte flagg rundt i verden i 2 år. Deretter startet Balard med utformingen av flagget, med det stiliserte omrisset av en hånd. De tre fargene som utgjør flaggdesignet er representative for døvhet og menneskelighet (mørkeblått), tegnspråk (turkis) og opplysning og håp (gult).

Balard sitt hensikt var at flagget skulle være et internasjonalt symbol som ønsker døve velkommen. Det franske døveforbundet godkjente flagget i mai 2014, og det har blitt fløyet på steder rundt om i verden.

Jeg ønsker å kjøpe flagget

På denne nettsiden kan du bestille eget flagg. Hvis du har lyst på pin, eller lite bordflagg, postkort, klistemerker med døves flagg så har de tilgjengelig i nettbutikken sin.

Arnaud Balard

Arnaud Balard, en fransk døvblind kunstner designet et «Sign Union»-flagg. Her forteller han om arbeidet sitt med flagget.