Legater

Norges Døveforbunds Felleslegat

Søknadsfrister: 30. april og 30. september

Norges Døveforbunds Felleslegat er satt sammen av:

• Ramm og Petersens Legat
  • Dr. med. Terje Brasiliers minnefond
  • Lars A. Havstads minnefond
  • Kristiania Døveskoles hjelpefond
  • Grosserer Fred T. Møllers og hustru fru Jenny Møllers Legat
  • Dahl & Ramms Legat
  • Inga Braae-Johannessens Legat til hjelp for videreutdannelse av unge og tunghørte

Legatets formål er følgende:

• Stipendier til studiereiser
  • Utdanningsstipend til døve
  • Stipendier til døve/hørselshemmede som tar kurs på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve
  • Gavepremier til døve som har vist interesse for skolearbeid, spesielt i boklige fag. Det gjelder elever som har vært døv siden fødselen. Utdeling foretas etter forslag fra skoler for døve. Hver skole kan ha maksimalt 2 elever fra de to øverste klassene. Overrekkelsen foretas på slutten av skoleåret.

Legatets styre består av AU (arbeidsutvalget) i Norges Døveforbund. Styret går gjennom alle søknadene etter hver søknadsfrist. Søknadsfristen er 30. april og 30. september i hvert kalenderår. Enhver søker får et skriftlig svar innen 1 måned, uavhengig om de får tildelt midler eller ikke.

Felleslegatet for døve

Søknadsfrister: 15. januar og 15. august.

Felleslegatet har som formål å stimulere døve til aktiv deltakelse i samfunnet. Dette kan gis som økonomisk støtte til døve, til en organisasjon som arbeider aktivt for døve, eller på annen hensiktsmessig måte.

Legatstyret er sammensatt av representanter fra:

• Døvekirkenes Fellesråd (heretter DKFR)
  • Stiftelsen Signo.
  • Døveprosten er fast medlem av styret.

Styret består av:

• Vidar R. Sæle (styreleder / Signo)
  • Ingrid Hoff Bodin (nestleder / DKFR)
  • Helle Heidi Hammerlund (DKFR)
  • Rune Anda (DKFR)
  • Berit Emilie Sørnypan (DKFR)
  • Jarl Åge Tjørn (fra Døveprostens kontor)

Felleslegatet for døve har som formål å stimulere døve til aktiv deltakelse i samfunnet. Dette kan gis som økonomisk støtte til døve, til en organisasjon som arbeider aktivt for døve, eller på annen hensiktsmessig måte. Vi ønsker prosjektsøknader for 2022 som setter søkelys på:

• Døves identitet og deltakelse i samfunnets felleskap (det å komme ut av pandemien og tiltak som gir mer sosialt samhold)
  • Tegnspråk (stimulering av språkmiljø)

Du kan fylle ut skjema på www.felleslegatet.no. Har du spørsmål? Send en e-post til info@felleslegatet.no.

Felleslegatet for døve tar fortsatt imot personlige søknader og andre prosjektsøknader. Søknadsfrister er 15. januar og 15. august.