Podkast med Petter og Niels

Tekst til video:

Niels Kristensen, forbundsleder: Hei

Petter Noddeland, generalsekretær: Hei

Niels: Velkommen igjen til podkast før sommerferien. Ja, i det siste har det vært en del styr rundt Vetland skole. Kan du fortelle om det?

Petter: Ja, det styret rundt Vetland skole er bare positivt. Vetland skole skal gjøres om til en universitetsskole. Vi har nylig intervjuet Siv Fosshaug, assisterende rektor ved Vetland skole, om det som skjer. Hun har forklart dypere i intervjuet om hva som skjer på skolen. Vi anser det som skjer på Vetland skole som positivt for tegnspråket i hele Norge. Målet er å øke kvaliteten i lærerutdanning i tegnspråk og i praksisopplæring på Vetland som praksisarena, i samarbeid med OsloMet

Dette er bare vinn-vinn for de døve og hørselshemmede elevene på Vetland.

Niels: Akkurat, akkurat.

Petter: Ja. Og nylig var vi på seminar med Språkrådet. På det seminaret deltok det flere fra ulike steder i Norge. Det var deltakere som har ansvar for tegnspråkundervisningen på de stedene samt noen privatpersoner. Vetland skole stilte med egne representanter. Det var også personer fra skoler og barnehager rundt om i landet og vi ser at det er dessverre mye utfordringer rundt omkring. Vi gleder oss til å jobbe mer med dette og forbedre tilbudet rundt i Norge. Vi tror også at når Språkloven kommer på plass 1. januar 2022, vil det føre til at det blir enklere å styrke tegnspråket på de stedene.

Men nå skal det snart endelig skje noe fysisk aktivitet? Turgruppe? Kan du fortelle mer?

Niels: Ja, det er riktig. Norges Døveforbund arrangerer fjelltur for aldersgruppen 55+ og oppover. Det er så klart åpent for yngre, men i hovedsak 55+. Turen vil være i vakre Beitostølen, med to turledere og to tolker. Nå har vi 6 ledige plasser igjen, så man må skynde seg og melde seg på. Turen er fra 29. august til 3. september. Da er det sikkert fine høstfarger på fjellet.

Jeg har sett at Norges Døveforbund har fått økt sin økonomi. Kan du fortelle noe om det?

Petter: Ja, ja. Vi fikk bevilget støtte til to prosjekter fra Stiftelsen Dam. Det ene prosjektet er i forbindelse med audisme. Det skal lages en film om dette temaet. Prosjektleder er Joe Murray, i samarbeid med Supervisuell. Det er jo et svært aktuelt tema for tiden, det har jo vært mye diskusjoner om temaet på sosial media. Det andre prosjektet heter «Tegnspråklig teater der barna er» og det er Megan Matovich-Noddeland som er prosjektleder i samarbeid med Teater Manu. Målet for prosjektet er at døveforeningene skal kunne arrangere teatre for barn. Prosjektet starter mest sannsynligvis til neste år.

Niels: Så fint. Dette blir spennende.

Petter: Og nå skal vi se til Ål. Vær så god.

Niels: Ja, Ål folkehøyskole har vært stengt den siste perioden. Det har vært mye usikkerhet i forbindelse med kurs og for elevene. Men nå åpner Ål igjen opp for påmelding for nye elever. Skolen starter den 22. august, og dersom noen ikke har fått plass på andre utdanninger eller fått jobb, er de velkomne til å gå på Ål folkehøyskole. Send søknad til Ål folkehøyskole gjennom hjemmesiden deres.

Petter: Så bra!

Niels: Det har dukket opp noe som heter «Klagekurs». Kan du fortelle hva det er?

Petter: Jo, det er fordi Tegnspråkbarns utvalg under Norges Døveforbund har fått flere henvendelser fra foreldre som ønsker å vite hvordan de kan klage på vedtak. Mange har opplevd at PPT som gir sakkyndig vurdering, ikke hører på foreldrene og de ønsker å klage på beslutningene til PPT. Så vi bestemte oss for å gjennomføre et kurs i dette der de kan vite hvordan de kan klage og hvem de skal klage til. For mange har trodd at de ikke kan klage på vedtaket fra PPT, og det er ikke riktig. De kan klage videre opp i systemet. Derfor arrangerte vi digitalt kurs nylig for første gang. Vi fikk 15 deltakere og delte opp i to grupper, en for barnehagebarn og en for skolebarn. Vi er åpne for å gjøre dette igjen ved senere anledninger, vi tenker å endre på rutinene slik at flere kan delta på dette kurset. Det er viktig at foreldrene kjenner til sine rettigheter i forbindelse med klaging over vedtak.

Niels: Bra initiativ. Ja, nå er det snart sommerferie, og det betyr at Norges Døveforbund holder sommerstengt i 4 uker. Vi ønsker dere alle en riktig god sommer.

Petter: God sommer.

Niels og Petter: Ha det bra.