Podkast med Petter og Niels

Tekst til video:

Niels: Hei, og velkommen til vår podkast. I løpet av den siste måneden har det kommet mange døve flyktninger fra Ukraina til Norge. Til sammen er det cirka 30 her nå, mer eller mindre. Vi i Norges Døveforbund har kontakt med UDI. Kan du, Petter fortelle litt mer?

Petter: Ja, vi har hatt dialog med både UDI og IMDI. Flyktningene bor på tre–fire ulike steder og har egentlig bodd litt spredd, på mindre steder. Men vi ønsker at de skal få være samlet. Flere av flyktningene ønsker å komme i jobb igjen, men vi må være tålmodige. Vi jobber så fort vi kan. Hvordan går det med Vipps-aksjonen?

Niels: Åh, etter at vi opprettet Vipps-aksjonen har vi fått mye støtte! Til å begynne med fikk vi veldig mye, og etter hvert har vi fått mindre og mindre. Vi håper flere vil være med å støtte i tiden fremover. I den siste uken har det vært en del artikler på trykk i avisen Vårt Land. Hva handlet det om?

Petter: Vårt Land har hatt flere artikler som handler om døve og tegnspråk i det siste. En artikkel som vi nylig har spredd er etter et intervju hvor vi er kritiske til NRK. Vi er ikke fornøyde med tolking av direktesendinger. Under kriser og viktige hendelser blir det litt tilfeldig hva som blir tolket. Vi ønsker oss også flere tegnspråklige produksjoner. Mer som er produsert av NRK og ikke produsert av andre selskaper. Vi ønsker oss også en egen nyhetsredaksjon. En redaksjon som produserer nyheter fra den tegnspråklige verden. Men, Niels. Vi hadde nylig en markering den 25. mars. Kan du fortelle litt mer om det?

Niels: 25. mars hadde vi en fin markering. Det var tegnspråkdagen og ett år siden den nye språkloven ble vedtatt. Vi hadde paneldebatt bestående av Hilde Haualand, Sonja Myhre Holten og Camilla Høiberg. De diskuterte hva tegnspråk betyr for oss fremover og andre interessante temaer. Det kom 50–60 personer for å se på og alt ble streamet. Dere kan fremdeles klikke dere inn og se på opptaket. Snart skjer det spennende ting i Stavanger! Hva skjer?

Petter: Den store Døves Nordiske Kulturfestivalen arrangeres i Stavanger den siste uken i juli. Det er bare å booke hotell nå. Påmeldingen er åpen fram til 15. april. Etter det blir mer av programmet spikret, og flere arrangementer blir fullbooket. Så det er lurt å melde seg på. Det vil fremdeles være mulig å melde seg på etter 15 april også.

Niels: God påske til alle sammen.

Begge: Ha det bra!