Test av Nødvarsel – onsdag, 10. januar

På onsdag, 10. januar klokken 12.00 skal Nødvarsel på mobil og Sivilforsvarets varslingsanlegg over hele Norge i en felles nasjonal varslingsprøve.

Tekst til video:

Klokken 12 på onsdag, 10. januar testes Nødvarsel på mobil og Sivilforsvarets varslingsanlegg over hele Norge i en felles nasjonal varslingsprøve.

Varslingsprøven vil høres godt, men ikke alle døve og hørselshemmede kan oppfatte lyden. Derfor bør alle døve og hørselshemmede sjekke mobilen sin. Mobilen vil vibrere og spille av et høyt lydsignal. For å motta varsling må du ha nyere mobil, og ha tilgang til 4G/5G.

Det er politiet som sender ut test av Nødvarsel på mobil, med melding: «Viktig melding – søk informasjon«. Det betyr at du må søke etter informasjon på nettsiden, www.nodvarsel.no.

Norges Døveforbund har tett kontakt med DSB (Direktoratet for Samfunnstryggleik og Beredskap), og de jobber for å forbedre nødvarsling for døve og hørselshemmede. Ting tar tid, og dette fungerer ikke optimalt enda. Fortsett med å gi tilbakemeldinger til Norges Døveforbund om hva som fungerer, og ikke fungerer med nødvarsling.

Photo by Thom Holmes on Unsplash

Hvordan fungerer Nødvarsel?

Les alt du trenger å vite om Nødvarsel på mobil, og hvordan du kan oppdatere mobilen din.